lørdag den 23. november 2013

Mine neglerutiner

Godmorgen på bloggen! I dag får I et lidt anderledes indlæg.

Jeg er mange gange blevet spurgt om jeg ikke vil lave et indlæg, med hvordan jeg plejer mine negle. Og det vil jeg selvfølgelig gerne. Jeg vil dog understrege, at disse rutiner fungerer for mig, men de fungerer ikke nødvendigvis for alle. Jeg vil lige advare om, at indlægget er meget langt, så hvis I har jeres egen plejerutine - som fungerer - så kan I nok springe dette indlæg over.

Først og fremmest - jeg har altid neglelak på, og sådan har det været i et års tid efterhånden. Så mit udgangspunkt er negle med neglelak på. Det er - for mig - en rigtig god ting, for jeg filer faktisk altid mine negle mens jeg stadig har lak på. På den måde kan jeg bedst se hvilken form jeg filer. Mine negle kræver forskellige længder for at se ens ud - f.eks. er pegefinger og langefingeren nødt til at stikke længere 'ud over fingeren' end ringfinger og lillefinger - som I måske kan se på billedet nedenfor.




Jeg bruger en almindelig billig fil til at forme mine negle. Jeg klipper aldrig mine negle - jeg filer kun, og jeg prøver for så vidt muligt kun at file én vej, for det har jeg ladet mig fortælle er bedst for neglene. Jeg filer måske mine negle én til to gange om ugen. Mange har gode oplevelser med glasfile, men ja - jeg kan godt lide de almindelige billige file. Denne er købt i Matas:




Når neglene er blevet filet i den form jeg vil have - som oftest squoval - fjerner jeg den gamle neglelak, og det sker med acetone. Min erfaring er, at der ikke er den store forskel på at bruge neglelakfjerner og acetone. Jeg bruger dog primært acetone fordi det er meget billigere end negelelakfjerner - og fordi jeg bruger voldsomme mængder af stadset! Normalt, når jeg fjerner cremelak, bruger jeg bare vatrondeller. Men hvis jeg f.eks. skal fjerne en glitterlak, hælder jeg acetone i en frysepose og stikker fingrene ned i acetonen i 3 minutter, så er glitteret forsvundet (hvis man selv lige nulrer lidt på det). Det går hurtigere end at lægge fingrene i vandbad, bruge vatrondeller som normalt - eller foliemetoden, som mange benytter sig af. For mig fungerer det dog helt klart bedst med posen - men det kræver en del acetone (til gengæld bruger jeg samme portion acetone til begge hænder). Når glitterlakken er væk, går jeg neglene efter med en ren vatrondel med acetone.




Når lakken er fjernet helt, vasker jeg mine hænder grundigt og tørrer dem af i et rent stykke køkkenrulle.

Nu skal I se hvordan mine hænder så ser ud - og det er lidt grænseoverskridende for mig, for mine negle er ret gule efter al den neglelak. Man kan jo fjerne det gule ved at buffe og dernæst bruge citron og naton - og så skrubbe løs, men det fjerner jo egentlig bare det yderste lag af neglen - og det går ikke i længden for mig (for jeg ville ødelægge mine negle, hvis jeg skulle gør det tit)... og der er jo alligevel ikke andre, der skal se mine negle nøgne - på nær mig… eller altså… før nu! På dette billede kan I også meget tydeligt se, hvordan nogle af mine negle er 'længere' end de andre.

Og her kommer de så… de nøgne negle:




Jeg håber at I overlevede synet ;-)

Efter håndvasken lader jeg neglene tørre i nogle minutter, hvorefter jeg bruger en rosenpind/orange stick til at skubbe mine neglerødder tilbage med. Denne er købt i Matas.




Dernæst kan jeg finde på at tage min neglebåndsskærer frem - og skære neglebånd, hvis de trænger. Det er dog ikke altid, at jeg gør det. Man skal også passe på med denne type neglebåndsskærer, man kan både komme til skade på den, og man kan også komme til at ødelægge sine neglebånd - så pas lidt på! Denne neglebåndsskærer er købt i Matas.




Hvis jeg har meget overskud kan jeg også finde på at bruge en neglebåndsfjerner. Jeg bruger denne fra Matas, som jeg lægger på alle neglebånd - og lader blive siddende i et halvt minuts tid, så skubber jeg til neglebåndene med neglebåndsskubberen og vasker til sidst hænderne grundigt.




Når lakken er fjernet og neglebåndene ordnet sørger jeg for at mine negle har lidt tid til at tørre. Mange siger, at negle skal tørre i en halv time efter de sidst har været i kontakt med vand - så lang tid får mine negle dog ikke. Jeg tror, at de får 10 minutter i det fri. Jeg buffer altid det yderste af mine negle - altså kun det stykke af neglen, som er vokset 'ud over fingeren'. Jeg buffer dette stykke af neglen fordi jeg synes, at det gør sådan at mine negle ikke flager (hvilket jeg havde problemer med tidligere). Til at buffe benytter jeg en fire-vejs-buffer/fil fra Sephora. Jeg bruger siden, hvor der står '2' på til at buffe det yderste af neglene - og bagefter polerer jeg neglene (over hele neglen) med siden, hvor der står '4'.




Nu er neglene klar til lak! Jeg bruger Essies 'First Base Coat'. Den er jeg ok tilfreds med, men jeg har aldrig fundet en basecoat, som jeg ikke kan undvære. Denne basecoat er købt på trendsales.dk. Nogle er meget glade for rejuvacote - men denne har jeg ikke prøvet som base (men den skulle være god til tørre og ødelagte negle - og kan købes på ebay).




Så kommer der lak på neglene - det behøver I ikke et billede af! Jeg har som skrevet ikke en basecoat, som jeg er helt vild med, men… jeg har en topcoat, som jeg ikke kan undvære - og det er Nubars 'Diamont Seal & Shine Topcoat'. Jeg bruger den altid! Den tørrer hurtigt, giver en hulens masse glans og gør neglene stærke (mens man har den på i hvert fald!).  Den har en tendesn til at blive ret tyk, men det gør ikke noget for mig. Jeg har prøvet topcoaten fra 'Seche Vite', som alle synes er fantastisk - jeg synes, at Nubars topcoat er ligeså god - og så lugter den ikke lige så dårligt som den fra Seche Vite. Jeg køber normalt min topcoat på beautybay.com (som er en engelsk side - så man skal ikke være bange for told).




Når topcoaten er tørret, bruger jeg en lille pensel - dyppet i acetone (jeg plejer at bruge låget fra en negelelakfjerner til at have acetonen i) - til at fjerne det overskydende neglelak ved neglebåndene. Denne er købt på ebay (som en del af et større sæt af pensler).




Efter jeg har renset omkring neglene med acetone, venter jeg 5-10 minutter, hvorefter jeg vasker hænderne grundigt. Dernæst tager jeg håndcreme på. Jeg er specielt glad for Glycerin-håndcremen fra Matas. Den giver en masse fugt uden at fedte. Den trænger virkelig hurtigt ind. Denne creme har jeg næsten altid med i tasken. Jeg prøver at bruge cremen, efter hver gang jeg har vasket hænder.




Når jeg går i seng sørger jeg igen for enten at smøre mine hænder ind i cremen ovenfor - og ellers bruger jeg 'Eight Hour Cream' fra Elizabeth Arden til at smøre på mine neglebånd. Denne er købt i Matas, men normalt køber man vist 'Eight Hour Cream' i tuber - som også kan fås i Matas.




Mange er glade for neglebåndsolie, men jeg synes at det fedter forfærdeligt meget - måske har jeg bare ikke fundet en god én endnu. Jeg bruger dog altid China Glazes 'Orange Cuticle Oil' inden jeg tager billeder af mine negle - det får dem til at se fugtede og meget velplejede ud.




Det var dét! Sådan er mine neglerutiner. Jeg følger dem ikke slavisk, men jeg går meget op i mine negle. Jeg forsøger f.eks. også i hverdagen at undgå, at støde neglene ind i noget - og bruger dem f.eks. aldrig til at åbne dåser osv. Jeg har tidligere haft knap så kønne negle, fordi jeg bed negle som barn, og fordi jeg senere blev en ivrig neglerodspiller. Jeg kan stadig have tendens til at pille i mine neglebånd, hvis der er noget at pille i - derfor er det vigtigt for mig, at mine hænder hele tiden er fugtede, og tit har jeg f.eks. også en neglebåndsskærer med i tasken, så jeg kan skære negleroden væk - i stedet for at pille den væk.

Jeg vil afslutte, med at vise hvordan mine negle så ud for ca. halvandet år siden. Billederne er desværre ikke den bedste kvalitet, men man kan tydeligt se, at jeg har fået meget bedre styr på mine neglebånd, og så sjusker jeg ikke så meget med lakken mere. Man kan også se at jeg havde buler på neglene (f.eks. tommelfingeren på det nederste billede). Jeg er glad for, at de ikke længere ser sådan ud!








Og så et hurtigt billede af hvordan mine negle ser ud i dag. Kæmpe forskel - så det virker at pleje neglene og huden omkring!




Jeg håber, at denne gennemgang vil kunne hjælpe nogle af jer, der gerne vil gøre lidt ekstra for jeres negle.

- Maria


6 kommentarer:

  1. Det er altså ærgerligt du vælger ren acetone fremfor neglelakfjerner, fordi det er den største grund til at dine negle bliver gule :( Selve neglelakken har ikke så meget at gøre med det. Lakken kan selvfølgelig også misfarve, men ren acetonen er to blame.. Da jeg startede ud med neglelak så mine også sådan i et lang stykke tid indtil jeg netop opdagede grunden til det og så har jeg været forbi forskellige neglelakfjernere og har fundet to som, selvom de har indeholdt acetone, ikke misfarver. De er essies naturally clean, den er så lidt dyr og så er det den meget billige blå fra Lidl. Og ren acetone udtørrer jo også huden, du kan være uheldig at udvikle eksem og eller revner i huden. Så du bør måske genoverveje at fortsætte med det og jeg synes virkelig det ville være en ærgerlig grund til at stoppe med lakken :( Håber det er ok jeg lige gav et indspark :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er selvfølgelig helt fint at dele en oplevelse - som måske kan være med til at gøre mig klogere :-)

      Jeg har gennem tiden prøvet at læse mig frem til, hvad der er bedst for neglene i forhold til at fjerne lak - men det er jo en jungle. Mange skriver, at acetone er noget skidt, andre skriver at man jo skal bruge én eller anden type opløsningsmiddel for at fjerne lakken, og at det derfor kan være ligemeget om det er acetone el. anden type middel man benytter - andre igen skriver, at det handler om at lakfjerningen skal gå hurtigt således at neglen udtørres i kortest tid. Og rent videnskabeligt mener jeg hverken, at der er belæg for det ene eller det andet - det bedste for neglene ville dog nok være, hvis man helt kunne undgå neglelak... det kommer dog nok ikke til at ske lige foreløbig!

      Jeg har prøvet en del forskellige neglelakfjernere, som alle gav mig gule negle - heriblandt de to fra Matas og den fra Sephora. Jeg tror sagtens at acetonen kan være skyld i, at mine negle er gule - men omvendt kender jeg flere der bruger acetone til at fjerne neglelak uden at få gule negle (de benytter så heller ikke neglelak ligeså tit, som jeg gør). Så jeg tror helt sikkert også, at frekvensen af hvor tit man skifter lak har meget at sige. Og som jeg skriver - så betyder det ikke så meget for mig om mine negle er gule eller ej, eftersom jeg altid har lak på. Og hvis jeg en dag skal gå au naturel, vil jeg selvfølgelig buffe det gule væk. Jeg tænker dog, på det du skriver om at udvikle eksem… Og den kan jeg ikke lige greje. Umiddelbart er mine hænder det sted på min krop, hvor huden opfører sig bedst (hvis man ellers kan sige det!). Derfor regner jeg ikke med at der skulle opstå problemer her - på den anden side ville det virkelig være ærgerligt, hvis jeg ikke kunne bruge lak i fremtiden… gys! Så jeg tror, at jeg vil overveje dine ord.

      Jeg har tidligere haft overvejet Essies lakfjerner, men jeg synes simpelthen, at den er for dyr. Jeg handler ikke normalt i Lidl, men efter din salgstale, vil jeg dog give den en chance - jeg vil være spændt på at se, om det også kan virke for mig :-)

      Tak for indspark!

      Slet
  2. Fin guide :-) Jeg bruger egentlig det samme, bare forskellige mærker. Dog bruger jeg kun acetone til glitter lakker, men det er super effektivt :-D

    Er vild med din blog - Sikke nogen fremskridt du har gjort, siden de første billeder du viser :-D

    Knus Mia
    www.blogaboutmia.com

    SvarSlet
  3. Rigtig godt indlæg med masser af inspiration :)

    SvarSlet